tag:blogger.com,1999:blog-38582863790699567642024-02-20T09:56:05.021-08:00SZKOŁA SZACUNKU I DIALOGUwiemarhttp://www.blogger.com/profile/05729080424376014603noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-3858286379069956764.post-3141330468177424152011-08-16T18:08:00.000-07:002013-07-07T01:41:35.817-07:00Szkoła szacunku i dialogu - skrót projektu<h1 align="right" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif; text-align: right;">
<span style="font-size: small;">Cytat: „ ... wychowywanie to nie jest coś co robi się dzieciom, ale coś co robi się z dziećmi”</span></h1>
<span style="font-size: small;"><span style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;"></span></span> <br />
<h1 style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;"> </span></span></h1>
<h1 style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">WSTĘP</span></h1>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
"Mój" pomysł wywodzi się z bardzo prostych założeń (praw natury): ludzie są spragnieni dialogu i szacunku, dzieci są ludźmi, każdy dorosły był dzieckiem, prowadzenia dialogu i okazywania szacunku można uczyć się wspólnie, szacunek i dialog to cel i metoda.</div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">Wszelkie próby reformowania szkoły, których źródłem są politycy i urzędnicy, a nauczyciele biernymi i posłusznymi wykonawcami, są skazane na porażkę. Drzwi do autentycznej przemiany otwierają się tylko od środka.</span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">Czy chcesz zmieniać swoją szkołę, miejsce twojej pracy ? Czy nauczyciele mogą zmieniać swoją szkołę nie prowadząc między sobą dialogu ? Czy szkoła nowoczesna, szkoła przyszłości, może funkcjonować bez autentycznego dialogu ? Dialogu, jako podstawowego sposobu komunikacji, diagnozowania sytuacji, poszukiwania sprzeczności, prowadzenia sporów i rozwiązywania konfliktów. Metody uczenia i wychowywania. </span></span><br />
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">Dialog - sposób i cel pracy szkoły. </span></span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<br /></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="color: blue;">SZKOŁA SZACUNKU I DIALOGU nie jest wynikiem zarządzeń i działań sejmu, rządu, kuratorium lub organów samorządowych. Jest tworzona przez głównych zainteresowanych, zgodnie z ich potrzebami i wymaganiami. Daje możliwość swobodnej wypowiedzi i aktywnego uczestnictwa. Jest w niej miejsce na współpracę i różnicę zdań. Nie boi się konfliktów. Dzięki temu każdy może czuć się w niej bezpiecznie. Nauka i praca w takiej szkole przynosi więcej satysfakcji i radości.</span></span></div>
<div class="MsoFootnoteText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<br /></div>
<h2 style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">FUNDAMENTY</span></h2>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">Dwie fundamentalne zasady:</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><b><u><span style="color: blue;">Zasada 1.</span></u></b><b><span style="color: blue;"> Podstawą wszelkich działań na terenie szkoły jest SZACUNEK. </span></b></span></div>
<div class="MsoBodyTextIndent3" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif; margin-left: 18pt;">
<i><span style="font-size: small;">Wszyscy ludzie mają prawo do szacunku. Każde dziecko, rodzic, nauczyciel potrzebuje szacunku. O szacunku mówimy głośno i na co dzień. <b>Uczymy się okazywania szacunku w sposób aktywny i świadomy, w różnych sytuacjach</b>. Każdy ma prawo odwoływać się do zasady szacunku. Przy różnych okazjach stawiamy pytanie: „czy to jest zgodne z zasadą szacunku ?”.</span></i></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><b><u><span style="color: blue;">Zasada 2.</span></u></b><b><span style="color: blue;"> Podstawą wszelkich działań na terenie szkoły jest DIALOG. </span></b></span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif; margin-left: 18pt;">
<span style="font-size: small;"><i>Dialog jest sposobem porozumiewania się oraz metodą rozwiązywania problemów, sporów i konfliktów. </i><i>Bez dialogu nie ma szacunku. </i><i>Każdy człowiek, zarówno dziecko jak i dorosły, pozbawiony możliwości dialogu jest narażony na frustrację, pesymizm, alienację. Skutki mogą być różne: bierność, zaniżone poczucie wartości, wypalenie zawodowe, zachowania agresywne, przemoc, ucieczka w nałogi, ... . O dialogu mówimy głośno i na co dzień. <b>Uczymy się prowadzenia</b> <b>dialogu w sposób aktywny i świadomy, w różnych sytuacjach</b><span style="color: blue;">. </span>Dialog jest podstawową sposobem porozumiewania się, metodą nauczania, sposobem prowadzenia sporów i rozwiązywania konfliktów. </i></span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">Dobrowolne przyjęcie i akceptacja tych zasad przez nauczycieli jest warunkiem koniecznym i pierwszym krokiem. Tworzenie takiej szkoły rozpoczyna się od postawienia prostego pytania: kto z obecnych chce aby <b>szacunek i dialog stał się fundamentem naszej szkoły ? </b>Chętni podpisują stosowną deklarację. Na początek wystarczy kilku nauczycieli, minimum dwóch-trzech. Pozostali nauczyciele mogą być świadkami i „niezupełnymi” uczestnikami prac SZSZID. </span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">Warunki brzegowe:</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">- dwóch nauczycieli</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">- dyrektor i wszyscy nauczyciele</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">Istotne szczegóły:</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">- wolno mówić wszystko</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">- nie wolno mówić dowolnie = nie wolno łamać zasady szacunku</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">- nie wolno unikać dialogu</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">- nie<b> </b>wolno zabraniać mówienia</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">- dialog i szacunek jest METODĄ i CELEM pracy w szkole</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">- SZSZID jest narzędziem komunikacji, pracy, rozwoju, kontroli, rozwiązywania konfliktów i obrony dla każdego jej uczestnika</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
</div>
<h2 style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">KOMENTARZ</span></h2>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">Propozycja budowania SZSZID może napotkać na opinie typu: w naszej szkole to jest niepotrzebne, my rozmawiamy ze sobą, prowadzimy dialog, okazujemy sobie szacunek, nikt nie narzeka na brak dialogu i szacunku, w statucie i regulaminach występują te pojęcia.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">W takiej sytuacji można zaproponować różne argumenty za ulepszeniem, żeby spróbować udoskonalić i rozwinąć to co jest („lepsze wrogiem dobrego”). Można też zadać kilka pytań „sprawdzających”, czy rzeczywiście zasady szacunku i dialogu istnieją w świadomości wszystkich nauczycieli, uczniów i rodziców danej szkoły oraz pokazujących w jakim stopniu te zasady są wcielane w codziennej praktyce. Ale chyba najlepiej nie namawiać, nie przekonywać, nie udowadniać. Po prostu zastosować <b>zasadę wyboru</b>: sam podejmujesz decyzję. </span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
</div>
<h2 style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">TWÓRCY I UCZESTNICY</span></h2>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
</div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">twórca = uczestnik !!! </span></span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">Warunki brzegowe:</span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">- nauczyciele + uczniowie</span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">- nauczyciele + uczniowie + dyrekcja + rodzice + władze lokalne + władze oświatowe + najbliższy uniwersytet</span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">Oni sami, wspólnie (a nie ktoś z zewnątrz, jak to jest dotychczas) tworzą taką szkołę. Robią to poprzez dialog, wśród dyskusji, sporów a nawet kłótni, ale zawsze odwołując się do zasady szacunku. </span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">Każda z wymienionych grup ma swoje cele do zrealizowania. Bywają one sprzeczne, co może prowadzić do różnicy zdań i powstawania konfliktów. Takie sprzeczności interesów warto czasem wyraźnie eksponować, mówić o nich głośno, nie zamiatać pod dywan.</span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
</div>
<h2 style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
</h2>
<h2 style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">KONFLIKT</span></h2>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
</div>
<h1 style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">SZKOŁA SZACUNKU I DIALOGU traktuje różnice zdań, dyskusje i spory jako zjawiska naturalne i pozytywne.</span> <span style="font-weight: normal;">Nauczyciele i dyrekcja spodziewają się ich. Ciągle doskonalą metody ich przewidywania, diagnozowania i rozwiązywania. Wszyscy uczestnicy życia szkolnego uczą się wspólnie jak radzić sobie w przypadku konfliktu. Jeśli instytucje szkoły nie rejestrują i nie wykazują różnic zdań, zastrzeżeń, postulatów i konfliktów, jeśli pracują w pełnej zgodzie i jednomyślności, to powinno to budzić wątpliwości i niepokój.</span></span></h1>
<div style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif; margin: 0cm 0cm 0.0001pt;">
</div>
<div class="MsoBodyText2" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="color: windowtext; font-weight: normal;">Każdy uczestnik konfliktu ma prawa i obowiązki:</span></span></div>
<div class="MsoBodyText2" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="color: windowtext; font-weight: normal;"> - prawo do: szacunku; pełnej wypowiedzi; korzystania z pomocy doradców i obrońców; </span></span><br />
<span style="font-size: small;"><span style="color: windowtext; font-weight: normal;"> życzliwego traktowania.</span></span></div>
<div class="MsoBodyText2" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="color: windowtext; font-weight: normal;"> - obowiązki: traktowania drugiej strony sporu z szacunkiem, wysłuchania jej argumentów, nie </span></span></div>
<div class="MsoBodyText2" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="color: windowtext; font-weight: normal;"> przenoszenia sporu na inne płaszczyzny wzajemnych kontaktów.</span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<br /></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">ZASADA WYBORU</span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<br /></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">SZSZID stwarza możliwości i konieczności dokonywania wyborów we wszystkich obszarach swojego działania. </span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<br /></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">SŁOWNIK JĘZYKA SZACUNKU I DIALOGU</span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">ZBIÓR PRAW</span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">INSTYTUCJE DEMOKRACJI SZKOLNEJ</span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">Itd., itp.</span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<br /></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">PRZYKŁADY</span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<br /></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">(1) Dialog wśród nauczycieli. <span style="font-weight: normal;">Nauczyciele mogą swobodnie rozmawiać o swoich sukcesach i porażkach, o mocnych i słabych stronach, o tym co im się nie podoba, co i jak zmienić, o błędach kolegów. Mogą dyskutować o różnicach poglądów, postaw i praktyk, mogą prowadzić spory. </span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">Oto kilka tematów:</span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">- X świetnie przygotowuje do konkursów, ale psuje wszystkie wycieczki</span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">- uczniowie Y mają najwyższe średnie, ale narzekają na nudne lekcje wychowawcze</span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">- Z prowadzi doskonale teatr, ale ma kłopoty z dyscypliną</span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;"><span style="font-weight: normal;">- Q sumiennie prowadzi stronę internetową, ale jest niesłowny</span></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">(2) Spór jako metoda dydaktyczna.</span></div>
<div class="MsoBodyText" style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">
<span style="font-size: small;">(3) Prowadzenie sporów i rozwiązywanie konfliktów.</span></div>
wiemarhttp://www.blogger.com/profile/05729080424376014603noreply@blogger.com7